از پل خونین در آذربایجان چه می دانید؟
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

از پل خونین در آذربایجان چه می دانید؟

منطقه گده بای(Gedebey) یا گادابای با مرکزیت شهری به همین نام در جمهوری آذربایجان یکی از مناطقی است که به دلیل طبیعت زیبا ، اسرار آمیز و آب های معدنی اش شهرت بسیاری دارد ؛  منطقه ای با قدمتی دیرین که در آنجا با مراحل مختلف  و دوران های شکل گیری تاریخ حیات روبرو  هستیم .

علا وه بر آن ، این منطقه به دلیل داشتن ذخایر طلا ،و معادن غنی  کبالت و مس معروف است. و دقیقا بخاطر این منابع غنی طبیعی بود که پای شرکت معروف آلمانی زیمنس در 150 سال پبش به این منطقه باز شده و داستان دهشتناک پل خونین رقم خورده است.

شرکت زیمنس  با مدیریت برادران زیمنس کارخانه استحصال مس را در گادابای که طی سالهای قبل توسط کارآفرینان محلی احداث شده بود ، خریداری و بازسازی نمود ، بطوریکه بین سالهای 1865 تا 1920 در این معدن مقادیر زیادی طلا ، نقره و کبالت استحصال و  تولید شده است.

در حال حاضر نیز هنوز  برخی ساختمان ها و بناهای تاریخی به نام برادران زیمنس در منطقه گادابای را میتوان مشاهده نمود. پل های ساخته شده توسط شرکت زیمنس  در زمره مواردی هستند که تا به امروز به حیات خود ادامه داده و شکوه و عظمت متمایز خود را به رخ امروزیان می کشند.

از پل خونین آذربایجان چه می دانید؟

پل خونین آذربایجان

به منظور افزایش تولید و تسهیل حمل و نقل مواد اولیه ، در سال 1879 برای اولین بار در قفقاز ، راه آهن 28 کیلومتری گادابای – گاراکند  توسط برادران زیمنس به بهره برداری رسید.

در این بین چندین دهنه پل های سنگی روی زمین های کوهستانی  منطقه احداث گردید. خط آهنی که برای حمل و نقل محصولات معدنی و کارگران معدن با چهار لوکوموتیو و 33 واگن از دل کوه ها و دره های منطقه میگذشت .

خیلی زود تعداد پل ها به هفت دهنه رسید بعضی از پل ها فروریخته و بعضی از آنها هنوز هم مثل 100 سال پیش کماکان پابرجا هستند. هرچند در بین پل های بازمانده هم، فرسودگی و فروریختگی های جزئی مشاهده میشود. معروف ترین این پل ها توسط ساکنان منطقه به “پل خونین” یا به زبان آذربایجانی “قانلی کوپرو”(Qanli köprü) خوانده شد.

پل خونین در جمهوری آذربایجان

اما دلیل انتخاب این نام بخاطر وقوع یک حادثه غم انگیز بوده است.

بر اساس آنچه که ساکنان روستای چالبورون که در نزدیکی این پل در حال کار در مزارع خود بودند ، به خبرنگار منطقه ای اسپوتنیک جمهوری آذربایجان اعلام داشتند واگن حامل کارگران  معدن که در راه رفتن به سرکار بودند بر روی این پل واژگون شده و در نتیجه همه کارگران قطار جان خود را از دست دادند. از آن روز این پل به عنوان “پل خونین” خوانده شده است. حادثه ای که یکی از وحشتناک ترین رویدادهای تاریخ  این منطقه را رقم زده است.

در مهندسی و ساخت این پل  آن از سنگ و قوس  های هندسی استفاده شده ، نمونه ای بی نظیر از معماری وقت میباشد. اگرچه این بنای تاریخی هر از گاهی در معرض  آسیب های انسانی و طبیعی قرار دارد ، اما همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است.

پل خونین در گدابای جمهوری آذربایجان(پل خونین در جمهوری آذربایجان)

پل خونین در گدابای جمهوری آذربایجان

منبع: چرخ فلک



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.